Ułatwienia dostępu

Logotyp strony
Strzałka, element dekoracyjny

Różnorodność

Strzałka, element dekoracyjny
Różnorodność polega na uznawaniu i akceptowaniu różnic między ludźmi, w tym między innymi w obszarze rasy, płci, wieku, pochodzenia etnicznego, religii i orientacji seksualnej. Różnorodność w miejscu pracy przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i instytucji. Zróżnicowane zespoły są bardziej innowacyjne, zdolne do rozwiązywania trudnych problemów i bardziej elastyczne w adaptacji do zmian. Dlatego też różnorodność staje się kluczowym elementem sukcesu na rynku pracy. Różnorodność pozwala nam uczyć się od siebie. Z jednej strony poszerza naszą wiedzę o inną perspektywę, a z drugiej strony uświadamia jak bardzo jesteśmy do siebie podobni.

Korzyści wdrażania idei różnorodności ze względów biznesowych to:

  • wzrost innowacyjności pracowników, która wpływa na ulepszanie oraz kreowanie produktów i usług;
  • efektywne strategie zarządzania organizacją, lepsze rozwiązania wewnętrznych problemów;
  • reprezentatywne odzwierciedlenie w strukturze zatrudnienia struktury demograficznej, co wpływa na relacje z klientami;
  • niższa rotacja pracowników, co wpływa na koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa;
  • budowanie pozytywnej marki.

Zróżnicowane zespoły wnoszą różne perspektywy do procesu rozwiązywania problemów, co prowadzi do efektywniejszych procesów decyzyjnych.

Analiza 182 układów pokojowych podpisanych w latach 1989-2011wykazała, że gdy uczestniczą w nich kobiety, prawdopodobieństwo, że warunki porozumienia zostaną utrzymane przez co najmniej dwa lata wzrasta o 20%, a szanse na to, że przez co najmniej piętnaście lat – o 30% (O’Reilly, Súilleabháin, Paffenholz, 2015).

Ponadto praca w zróżnicowanych zespołach rozwija zdolności adaptacyjne i poznawcze, co usprawnia funkcjonowanie w świecie biznesu.  Spółki z różnorodnymi zespołami kierowniczymi wykazują wyższą rentowność. Różne perspektywy na poziomie podejmowania decyzji prowadzą do skuteczniejszych strategii i rozwiązań.

Zespoły sprzedażowe z taką samą liczbą kobiet i mężczyzn osiągają lepsze wyniki pod względem sprzedaży i zysków niż zespoły zdominowane przez mężczyzn (Hoogendoorn, Oosterbeek, Van Praag, 2013).

 

Zachęcanie do korzystania z różnorodnych dostawców stwarza możliwości ekonomiczne dla szerszego grona firm, wspierając bardziej zdywersyfikowany i odporny łańcuch dostaw.

Ashraf i Galor (2011) wykazali, że historycznie różnorodność kulturowa miała pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy w procesie industrializacji, gdyż kraje o wysokim poziomie różnorodności są w stanie lepiej adaptować nowe technologie i idee.

Firmy z wysoką różnorodnością osiągają o 19% wyższe przychody z innowacji (Harvard Business Review, 2018).

Firmy znajdujące się w górnym kwartylu pod względem różnorodności płci przewyższają swoich konkurentów o 15%, a firmy znajdujące się w górnym kwartylu pod względem różnorodności etnicznej przewyższają swoich konkurentów o 35% (Forbes, 2018).

Dbanie o równe traktowanie w środowisku akademickim jest szczególnie ważne, gdyż w lepszym stopniu przygotowuje absolwentów do funkcjonowania na współczesnym rynku pracy, w którym ze względu na coraz większe zróżnicowanie cenna staje się umiejętność równego traktowania i stwarzania jednakowych możliwości rozwojowych. Skoro przedsiębiorstwa poszukują pracowników o różnych umiejętnościach, doświadczeniach i perspektywach,  w tym umiejętności  właściwego traktowania innych pracowników, promowanie takich zachowań w naszej uczelni uczyni naszych absolwentów bardziej atrakcyjnymi na rynku pracy.

 

O’Reilly, M., Súilleabháin, A.Ó., Paffenholz, T. (2015). Reimagining peacemaking: women’s roles in peace processes. International Peace Institute, June.

Hoogendoorn, S., Oosterbeek, H., van Praag, M. (2013). The impact of gender diversity on the performance of business teams: Evidence from a field experiment. Management Science, 59(7), 1514–1528.

Ashraf, Q.H.,  Galor, O. (2011). Cultural Diversity, Geographical Isolation, and the Origin of the Wealth of Nations. NBER Working Paper No. w17640.

Lorenzo, R., Reeves, M. (2018). How and Where Diversity Drives Financial Performance, Harvard Business Review, January.

Atcheson, S. (2018) Embracing Diversity And Fostering Inclusion Are Good For Your Business. September 25.